Jaké barvy použít v logu či jiné grafice?

dot_decor.png

Jak vybrat barvy pro logo, reklamu či jinou grafiku

Výběr barvy či barev pro logo, inzerát, samolepky či jinou grafiku je poměrně složitý proces, ve kterém musíme zohlednit různé faktory a pracovat s nimi. V následujícím článku se dozvíte, na co všechno musíte při výběru barev myslet.

Emoce

Barvy vytvářejí první dojem a působí na klienta. Toho využívá velká část firem a přizpůsobuje tomu své firemní barvy. Výzkumy dokázaly, že barvy dokážou u člověka vyvolat určitou emoci – víme například, že:

Červená barva

vzbuzuje chuť, pozornost, vášeň, podporuje pocit naléhavosti. S touto barvou se můžeme setkat například v zábavním či potravinářském průmyslu, ve sportu a výrobcích pro děti.

Oranžová barva

je barvou nezávislosti, kreativity, dobrodružství a zábavy. Často ji vidíme v oblasti umění, zábavy, potravinářském průmyslu.

Zelená barva

tato barva evokuje plodnost, růst, harmonii s přírodou, bezpečí, klid a zdraví. K vidění je například v logách ekofirem, u farmářů, přírodních, vzdělávacích a neziskových webech, ale i u některých bank.

Modrá barva

symbolizuje svobodu, důvěryhodnost, moudrost, upřímnost a loajalitu. Tuto barvu je často využívají konzervativnější instituce, jako jsou finanční nebo zdravotnické firmy.

Fialová barva

představuje spiritualitu, citlivost, soucit, mysterióznost. Používá se u humanitárních projektů, v náboženství a v psychologii.

Hnědá barva

stojí za emocemi jako jsou stabilita, upřímnost, komfort a příroda. Je často k vidění v zemědělství, potravinářství, právních službách a dopravě.

Černá barva

symbolizuje moc, autoritu, disciplínu a eleganci. Používá se napříč všemi odvětvími, nejčastějí v kombinaci s dalšími barvami.

Barevné kombinace (schémata)

Kromě čitelnosti písma a pozadí musíte také vybrat dobrou a harmonickou barevnou kombinaci. Nevhodně kombinovanými barvami způsobíte disharmonii a v návštěvníkovi stránek nebo v konzumentovi reklamy mohou vyvolat nepříjemné pocity. Návrháři, grafici a umělci proto používají nástroj, který se jmenuje barevné kolo. Pro základní kombinace barev existují tato pravidla:

Analogické barvy jsou ty, které spolu v barevném spektru sousedí:

Komplementární (protilehlé) barvy se nacházejí na protilehlém konci barevného kola:

Rozdělené barvy – v případě této kombinace vyberete barvu a následně vyberete dvě barvy, které sousedí s barvou na opačném konci kola. Tato barevná kombinace upoutá pozornost a přitom je stále příjemná na pohled:

Triadická barevná paleta – vyberete barvu a nakreslíte rovnostranný trojúhelník. Tato kombinace dodává vyvážený pocit.

V případě více než tří barev se obrazec trojúhelníku nahradí čtyř- nebo šestiúhelníkem – tak, abychom vždy dostali barvy, které jsou proti sobě v opozici.

Díky porozumění psychologii barev a teorii o jejich míchání byste měli být schopni dospět k paletě barev, která se bude hodit pro vaši webovou stránku, logo, reklamu či jinou grafiku a která bude pro vašeho návštěvníka působit nejen přitažlivě, ale vyvolá v něm i požadovanou emoci.

Sdílejte tento článek!