Jak vybrat barvy pro logo, reklamu či jinou grafiku
Výběr barvy či barev pro logo, inzerát, samolepky či jinou grafiku je poměrně složitý proces, ve kterém musíme zohlednit různé faktory a pracovat s nimi. V následujícím článku se dozvíte, na co všechno musíte při výběru barev myslet.
Emoce
Barvy vytvářejí první dojem a působí na klienta. Toho využívá velká část firem a přizpůsobuje tomu své firemní barvy. Výzkumy dokázaly, že barvy dokážou u člověka vyvolat určitou emoci – víme například, že:
Červená barva
vzbuzuje chuť, pozornost, vášeň, podporuje pocit naléhavosti. S touto barvou se můžeme setkat například v zábavním či potravinářském průmyslu, ve sportu a výrobcích pro děti.
Oranžová barva
je barvou nezávislosti, kreativity, dobrodružství a zábavy. Často ji vidíme v oblasti umění, zábavy, potravinářském průmyslu.
Zelená barva
tato barva evokuje plodnost, růst, harmonii s přírodou, bezpečí, klid a zdraví. K vidění je například v logách ekofirem, u farmářů, přírodních, vzdělávacích a neziskových webech, ale i u některých bank.
Modrá barva
symbolizuje svobodu, důvěryhodnost, moudrost, upřímnost a loajalitu. Tuto barvu je často využívají konzervativnější instituce, jako jsou finanční nebo zdravotnické firmy.
Fialová barva
představuje spiritualitu, citlivost, soucit, mysterióznost. Používá se u humanitárních projektů, v náboženství a v psychologii.
Hnědá barva
stojí za emocemi jako jsou stabilita, upřímnost, komfort a příroda. Je často k vidění v zemědělství, potravinářství, právních službách a dopravě.
Černá barva
symbolizuje moc, autoritu, disciplínu a eleganci. Používá se napříč všemi odvětvími, nejčastějí v kombinaci s dalšími barvami.
Barevné kombinace (schémata)
Kromě čitelnosti písma a pozadí musíte také vybrat dobrou a harmonickou barevnou kombinaci. Nevhodně kombinovanými barvami způsobíte disharmonii a v návštěvníkovi stránek nebo v konzumentovi reklamy mohou vyvolat nepříjemné pocity. Návrháři, grafici a umělci proto používají nástroj, který se jmenuje barevné kolo. Pro základní kombinace barev existují tato pravidla:
Analogické barvy jsou ty, které spolu v barevném spektru sousedí:
Komplementární (protilehlé) barvy se nacházejí na protilehlém konci barevného kola:
Rozdělené barvy – v případě této kombinace vyberete barvu a následně vyberete dvě barvy, které sousedí s barvou na opačném konci kola. Tato barevná kombinace upoutá pozornost a přitom je stále příjemná na pohled:
Triadická barevná paleta – vyberete barvu a nakreslíte rovnostranný trojúhelník. Tato kombinace dodává vyvážený pocit.
V případě více než tří barev se obrazec trojúhelníku nahradí čtyř- nebo šestiúhelníkem – tak, abychom vždy dostali barvy, které jsou proti sobě v opozici.
Díky porozumění psychologii barev a teorii o jejich míchání byste měli být schopni dospět k paletě barev, která se bude hodit pro vaši webovou stránku, logo, reklamu či jinou grafiku a která bude pro vašeho návštěvníka působit nejen přitažlivě, ale vyvolá v něm i požadovanou emoci.